banner

Zomer 2014: Fietsen door "Groene Valleien"

Na vorig jaar door Duitsland langs de (overstroomde) rivieren te zijn gefietst, hadden we voor dit jaar ambitieuze plannen: in vier weken tijd Langs Oude Wegen (route van de
Europafietsers) vanuit Nederland naar Lourdes.
Helaas, er zat een niersteen in de weg. Halverwege de vakantie stond de vergruizing gepland, dus vier weken ging niet lukken. En omdat ik niet zeker was of het fietsen probleemloos zou verlopen, wilden we ook niet te ver van Nederland weg.

We kozen een andere route van de Europfietsers: de Groene Valleien-route. Deze loopt van Sluis (Zeeuws-Vlaanderen) tot Roermond, via de Belgische en Noord-Franse kust, en dan langs de Belgisch-Franse grens via Luxemburg. De totale route zou niet lukken, maar er is een mooie doorsteek door België langs de Maas naar Maastricht.

Het fietsen ging prima. De niersteen heeft zich over het algemeen rustig gehouden. We hebben in 19 dagen ruim 1200 km. gefietst en genoten.

Hiernaast ziet u wat wij gefietst hebben. Eerst via LF-routes naar Zeeland, oversteken met de pont, en vanuit Sluis dus de Groene Valleienroute tot ergens halverwege België. Korte doorsteek door de Ardennen naar de Maas, die we tot Huy hebben gevolgd. Van Huy tot Eijsden een mooie route door het Vlaamse platteland, en vanuit Maastricht met de trein naar Den Bosch. Daarvandaan ben ik naar huis gefietst, maar dat hebben we niet meer op de track staan.

Klik hieronder op de dag voor onze belevenissen. Als je op de foto's klikt, zie je een groter exemplaar. Bladeren door de foto's van die dag door rechts (volgende) of links (vorige) in de foto te klikken. Terug naar overzicht van die dag door op close of naast de foto op de pagina te klikken.

30 mei 31 mei 1 juni 2 juni 3 juni
4 juni 5 juni 6 juni 7 juni 8 juni
9 juni 10 juni 11 juni 12 juni 13 juni
14 juni 15 juni 16 juni 17 juni

Vrijdag 30 mei 2014

Van Heusden naar Wouwse Plantage. 85 km. Natuurkampeerterrein de Ottermeerhoeve. 20 Euro.

Op tijd op. Alles was al ingepakt, dus konden we ook op tijd weg: 08.30 reden we. En 09.15 stonden we weer stil: lekke band. De derde in twee weken, dus nu goed zoeken in de buitenband. Gelukkig gevonden, dus reden we weer redelijk op tijd. Lekker door Brabant, zon en wolken, genieten van het landschap. Onderweg boodschappen, lunch op een bankje, en tegen drieën op zoek naar een camping. Op de grens van Nederland en België een natuurkampeerterrein Ottermeerhoeve. Duur, maar prachtig plekje aan het zwemven. Wel heel eind lopen naar het sanitair. Boodschappen in Essen (B) en lekker gegeten. Biefstuk, brood, salade. Biertje erbij en daarna genoten van uitzicht en boek. Op tijd in bed.

Zaterdag 31 mei 2014

Wouwse Plantage naar Lewedorp. 88 km. Camping boerderij Veldzicht. 12,50 Euro.

We staan voor achten met volop zon buiten de tent. De kikkers in het ven hebben de hele nacht een serenade voor ons gehouden, dat is geweldige slaapmuziek.
Ontbijt, koffie, inpakken en 09.15 zitten we op de fiets. Door westbrabant, langs de Brabantse wal, in Woensdrecht koffie en dan Zeeland in. Dijk langs de Westerschelde, soms binnendijks, soms buitendijks, altijd genieten. Aan het eind van de dag zijn we 85 km verder en blijkt de dorpssuper van Lewedorp op zaterdagmiddag gesloten. Dat wordt uit eten en morgen met Sultana's ontbijt. Nu met biertje in de zon, zo naar De Tol, een plaatselijk zeer goed bekend staand eetcafé. En dat blijkt terecht. Voor weinig heerlijk gegeten, voor, hoofd, na en bier voor minder dan 60 euro samen. Nu nog even met een boek en kleintje whiskey voor de tent voordat we erin gaan.

Zondag 1 juni 2014

Lewedorp naar Groede. 41 km. Strandcamping Groede. 17,30 Euro.

Vandaag weer met zon opgestaan. We plannen een wat minder fietsen dag, omdat we ook Middelburg en Vlissingen wat uitgebreider willen bekijken. Tegen koffietijd zijn we in Middelburg. Eigenlijk te vroeg voor het mooie, zeker omdat er een korenfestival is. Die optredens beginnen pas in de middag, dat wordt te gek. Na een rondje binnenstad en een kop koffie besluiten we door te fietsen naar Vlissingen. Eerst kaartjes voor de boot kopen, daarna de stad in. Lekkere kibbeling als lunch, alleen vonden de meeuwen dat ook, ze graaien het bakje uit mijn handen. Ik schrik, en alles ligt op de grond. Grrr. Nou ja, naar de boot. Fietsen vast en op dek kijken naar de zeeschepen die onderweg zijn naar Antwerpen. Wat een gigantische gevaartes, die containerschepen!

Bij Breskens ontschepen en langs de kust van Zeeuws-Vlaanderen verder. Mijn niersteen heeft vandaag geen zin, dus na 40 km. houden we het voor gezien. Strandcamping Groede heeft een mooi plekje voor veel, maar niet teveel, we zetten snel op en lopen naar het strand. Heerlijk zwemmen in het frisse water, dat is goed voor me! Op het paviljoen lekkere tapas en een biertje, dan terug naar de tent, douche, en vis eten bij de camping. We eten lekker in de zon op het terras, genieten. Bij de tent gaan we snel te bed, heerlijke dag.

Maandag 2 juni 2014

Groede naar Nieuwpoort. 84 km. Kompascamping Nieuwpoort. 14,40 Euro.

Vandaag op tijd wakker. Ontbijt met sultana's ( geen boodschappen) en koffie. Lekker vlot ingepakt en op pad. Mooie afwisselende route naar Sluis, waar we koffie drinken en boodschappen doen. Daarna door, het begin van de Groene Valleien route. Eerste stuk is langs een aantal kanalen. Na enige tijd wordt dat wat saai, zodat we ons gingen vermaken met het zwaaien naar anderen: kapiteins en roergangers van langsvarende schepen, tegenliggers, mensen op de viaducten en bruggen over het kanaal, en zelf fietsers aan de overkant. We waren pas tevreden als er werd teruggezwaaid.

Na een lekkere lunch op een bankje bij een brug besloten we nog een uurtje te fietsen en daar te kijken naar een camping. Dat is de Kompas-camping in Nieuwpoort geworden. Klein plekje op een heel grote camping, maar we staan prima. Nog wat bier gehaald, en zo lekker koken: macaroni met tomatensaus, knoflook en tonijn. Met kerstomaatjes. Zal best smaken na zo'n dag!

Dinsdag 3 juni 2014

Nieuwpoort naar Bollezeele. 73 km. Camping Saint Antoine. 13,00 Euro.

Vandaag staan we op met een klein beetje gespetter. Gelukkig is het droog en zelfs zonnig als we ontbijten en inpakken. Een gesprekje met een andere fietser die de Frontlijnroute fietst, die zijn we gisteren af en toe tegen gekomen maar gaat nu veel eerder weg dan wij en daarna een andere richting op. Wij fietsen langs de IJzer, soms een klein stukje om voor een grafheuvel of oorlogsmuseum. Veel over kleine landweggetjes en oude dijkjes. Wind meestal tegen, en langzaam trekt het echt dicht. Regenbuien maken dat het land echt wordt zoals het hier, Noord-Frankrijk, hoort te zijn: glooiende graanvelden, donkere lucht, veel wind, striemende buien. Gelukkig blijven de temperaturen aangenaam en zijn het buien. Na een paar uur wordt het lichter, en we lunchen op een bankje in Wormhout. Nog eens 15 km. verder vinden we het goed. Hier is een camping. Eerst even naar de ALDI en dan de camping opzoeken. We krijgen een leuk plekje en zetten op. Douche, biertje, worstje, rust. Zo couscous klaarmaken, met rucola en hamblokjes.

Woensdag 4 juni 2014

Bollezeele naar Wimereux. 70 km. Camping municipal Olympic. 14,00 Euro.

We zitten weer bij de tent. Aan de kust bij Wimereux, vlak noord van Boulogne sur Mer. Westelijker komen we niet deze vakantie. Veel regen vandaag, en veel wind, tegen met de soms pittige hellinkjes (5-8 %) was het niet altijd gemakkelijk. Maar wel erg mooi! Prachtige uitzichten met veel donkere wolken erboven. We hebben zelfs twee reeën gezien, die enige tijd met ons opliepen omdat ze met ons in de buurt niet durfden oversteken. We zijn tevreden over de afgelegde afstand (70 km.) en vinden dat we vanavond een restaurant verdienen. Meer omdat het met dit weer gewoon niet lekker is om buiten te koken. Morgen weer zon en warm, ze hebben het over tropisch. Ben benieuwd, morgen weer het binnenland in en dan zuidoost langs de Frans-Belgische grens.

Na douche en even rust zijn we rustig langs de boulevard gelopen. De bewolking werd minder, de zon kwam erdoor en het ging schijnbaar nog steviger waaien. Lekker restaurantje opgezocht (salade, pizza, kaas) en nog een rondje door de stad. Nu met een flesje wijn en knabbels in de tent. Buiten schijnt de zon wel, maar waaien we weg.

Donderdag 5 juni 2014

Wimereux naar Montreuil-sur-Mer. 66 km. Camping La fontaine des Clercs. 12,40 Euro.

De eerste week zit erop. Wat is het allemaal meegevallen qua fietsen en niersteen! Vannacht nog heel veel regen en wind, dus wat onrustig geslapen. Vanochtend naar de bakker voor croissants, blijkt mijn voorband lek. Na het brood halen eerst plakken dus, terwijl Merina vast inpakt. Na ontbijt niet te vroeg op pad deze keer. De wind staat nog stevig door, maar gelukkig is het droog en is de lucht grotendeels blauw. We gaan eerst nog een stukje langs de kust zuidwaarts om de kliffen te bekijken en op de foto te zetten. Daarna terug, 20 km. dezelfde weg als gisteren. Wat een verschil, omhoog fietsen met zon en wind mee is gemakkelijker dan omlaag bij regen en wind tegen.

Bij de splitsing van de route gaan we zuidwaarts. Eerst door een dal, dan een stukje omhoog ( 200 meter stijgen) waarbij een helling van 10%. Dat is wel ongeveer ons max. merken we. Daarna op en af omhoog maar meer omlaag, door een rustig dal, langs een smal, snelstromend riviertje. Veel mooie versterkte carré-boerderijen. We genieten, ondanks de harde wind (tegen) en de wolken. Na ruim 60 km. zijn we bij Montreuil-sur-Mer, een mooi vestingstadje. We doen boodschappen (weer couscous vanavond, nu met worstje, champignons en paprika) en drinken een biertje op het terras. De wolken zijn verdwenen en het is plotseling warm geworden. We besluiten morgen dit stadje wat uitgebreider te bekijken, en rijden naar de camping, die we dus voor twee nachten boeken. Tent opzetten, en nu zit ik met een biertje in de schaduw, het is te warm in het zonnetje.

Vrijdag 6 juni 2014

Vandaag nemen we een rustdag, of, zoals Merina het noemt, een pauzedag. De fietsen laten we op de camping en we lopen naar, door en om de vestingstad Montreuil-sur-Mer heen. Aan zee, terwijl we zo'n 20 km. van de kust zijn. Vroeger, voor de verzanding van de rivier, was dit een van de grote zeehavens van Frankrijk en gedurende enige tijd zelfs de enige zeehaven van Picardië.

Mooie stad, gezellig, prachtige wandeling over de stadswal met schitterende uitzichten. Na uitgebreide lunch in de schaduw gaan we de citadel bezoeken, waar we met een audiogids zeer uitgebreide uitleg krijgen over de geschiedenis van de stad, de verschillende tijdperken en bouwstijlen, samen met het nut en de ontwikkelingen van de verdedigingssystemen. Interessant en mooi. We drinken nog een biertje op het terras en gaan, na de boodschappen, naar de tent terug. Het loopt inmiddels tegen zevenen. We eten brood met worst en kaas, en maken een praatje met de buren, die dezelfde route fietsen. Alleen wat sneller, zij doen 90-100 km. per dag. We liggen er weer op tijd in.

Zaterdag 7 juni 2014

Montreuil-sur-Mer naar Liencourt. 68 km. Camping Espace Vert. 11,10 Euro.

Weer een heerlijk fietsdagje. We begonnen met bewolking en regen, maar met de temperaturen die we hadden 23-25 graden) vonden we dat niet eens echt een probleem. Op tijd op weg, iets na negenen reden we weg. Op en af, kleine landweggetjes en mooie, pittoreske en soms armoedige, half verlaten stadjes en dorpjes. Dan plotseling een wat groter en drukker stadje, meteen levendig en toeristisch, dus ook een koffietentje. Met een Franse hotdog: worstje, stokbrood, gesmolten Gruyère en natuurlijk mosterd.

Weer verder. De route bood een alternatief om een wat drukkere weg te vermijden: wel een waarschuwing voor 8 pittige klimmetjes. De keus dus aan Merina gelaten, en die vond het prima. Goede keus, mooie heel rustige route door het Franse platteland, slingerend tussen graan, bieten en grasland. Op en af, inderdaad soms pittig, 1e of 2e versnelling, maar zo mooi. We genoten, zeker toen er een windje opstak die de wolken wegblies, zon erbij en toch nog niet echt heet. Later op de middag wel hoor. In een wat grotere stad in een parkje geluncht, en meteen boodschappen gedaan. Vanavond macaroni met gehakt, tomaten, paprika en champignons. Doorgefietst en van de route af om een camping te bereiken. Via een steil klimmetje (en nu is het wel warm) naar Liencourt, camping met veel vaste plaatsen, maar we krijgen een veldje bij de tafeltennistafel (kunnen we op koken!) en lekker in de schaduw, onder een grote boom. Hier houden we het wel uit vannacht!

Zondag 8 juni 2014

Liencourt naar Aubigny au Bac. 79 km. Camping La Sensee. 12,00 Euro.

Zo, zitten we weer. Ruim 60 km van de route afgelegd, bijna 75 km gefietst. Komt ervan als je de campings zoekt die alleen vaste plekken en stacaravans hebben. Vandaag bij bewolking en drie druppels regen opgestaan, daarna werd het droog, zonnig en warm. Erg warm. Lekker gefietst, dit stuk is redelijk vlak. Eerst naar Arras, Atrecht, mooie stad met prachtig plein. Lekker koffie gedronken. Stuk langs de rivier, jaagpad, sluisjes, en gelukkig ook door dorpjes en over het platteland. Laatste stuk door een soort moeras- merengebied, veel visvijvers, veel dagrecreatie, weinig campings. Nou ja, veel campings, maar weinig die ook doorgangsplaatsen hebben. En wat ook jammer is: alle cafés zijn dicht, geen terras open, geen koud bier. Maar we staan, en we hebben eten bij ons.

Maandag 9 juni 2014

Aubigny au Bac naar Grand Fayt. 66 km. Camping le Clos Vert. 11,50 Euro

Weer op tijd bij de tent. Vanochtend bij opstaan nog lekker, maar al snel dreigend gerommel en donkere lucht in het westen. Dus inpakken. Net te laat. Nat weggefietst dus, maar omdat het niet koud was, viel het eigenlijk nog mee. Na een uur waren we doorweekt, maar toen hield het op en kwam de zon erbij. Tropische, vochtige hitte vandaag. Wel weer een prachtige route door landbouwgebied met af en toe een bosje, stadje en dorpje. We vonden een supermarkt die open was, en zelfs een café. Onderweg geluncht in een bushokje (dak op palen voor de schaduw) en om 15 uur camping gezocht en gevonden. Le Clos Vert, in Grand Fayt, klein durp. Maar de camping heeft een brasserie die open is, dus misschien kunnen we straks een koud biertje scoren. En als het tegenzit ( er komt alweer donkere bewolking opzetten) mag ik vanavond niet kokkerellen met de couscous, ragout en worteltjes. Jammer hoor. ?

En inderdaad, koken is niet gelukt. Eten wel, tagliatelle met een saus van st. Jacques-schelpen, kaas, koffie. En heerlijke verhalen en belevenissen van de bewoners en vaste gasten. Na enig overleg kwam de eigenaar naar ons toe. Of Merina "peur d'orage" was. Nee dus. Want dan was er nog wel een kamertje voor ons, geen extra kosten, slapen in een zo kleine tent met onweer, dat kan eigenlijk niet. We hebben heel vriendelijk bedankt, maar slapen toch liever in de tent. Een van van de vaste gasten laat een bijzetcaravan open vannacht, voor als het echt niet gaat. Schatten zijn het hier, een onverwacht cadeautje, zo'n bijzondere camping.

Dinsdag 10 juni 2014

Grand Fayt naar Neuville aux Joute. 72 km. Camping de Pavillon. 9,50 Euro

Zo, weer een camping gevonden. Na noodweer in de nacht (blij met ons goede tentje) met zon opgestaan en ingepakt. Weer een prachtig stuk van Noord-Frankrijk doorkruist, langs de Belgische grens. Na de boodschappen en een uurtje fietsen was het koffietijd, maar gezien de temperatuur ben ik aan het koude bier gegaan. Lekker hoor. En het fietsen ging daarna nog prima. Helaas bleef het niet mooi zonnig, we kregen een wolkbreuk over ons heen. En na een uurtje zon nog eentje. Maar doorfietsen, en opdrogen in de zon die altijd volgt, want na regen. We fietsen door een gebied dat al een millennium grensgebied is. En de kerken en boerderijen werden daarop gebouwd: veel versterkte gebouwen, kleine vestingen met verdedigingstorens. Mooi om te zien, en gelukkig is de noodzaak verdwenen.  Na een kleine 70 km zijn we nu op camping le Pavillon. Rustig, betaalbaar en met een winkeltje waar koud bier wordt verkocht. Ideaal dus.  Morgen ergens halverwege de dag verlaten we de Groene Valleien route om via de Maas België te doorkruisen. Langzaam terug naar Nederland. Nog een week voor de terugreis, dus tijd genoeg.

Woensdag 11 juni 2014

Neuville aux Joute naar Charleville Mézières. 75 km. Camping municipal du Mont Olympe. 12,66 Euro.

Wat een dag! Gelukkig op tijd wakker ( fris en bewolkt) zodat we na ontbijt ( croissants en baquette werden bij de tent afgeleverd) om iets over negenen konden wegfietsen. Het werd zonnig en heerlijk fietsweer. Veel heuveltjes, en tegen half twaalf een bar-tabac voor een glas orangina voor Merina en een biertje voor mij. Weer op de fiets. Warm. Steil. Lange klim van 2-3 km is zwaar. Maar het uitzicht is zo prachtig!

We verlaten de route voor een doorsteek naar Charleville Mézières aan de Maas, vanwaar we weer naar het noorden, richting NL moeten. We zijn tegen vieren bij de camping. Tegen de stad aan gelegen, mooie ruime camping voor weinig geld. Biertje, opzetten, douchen, even zitten en dan de stad in om te eten. De marionettenklok valt tegen, maar her centrale plein is prachtig. We eten uitgebreid, en als we naar de camping terug lopen komen we vier voetballende jongeren tegen. Als ik wat roep over het WK, komen ze naar ons toe. Even schrik ik, maar het zijn gewoon aangeschoten jongeren die mede daardoor onverstaanbaar Frans spreken. Na de voetbaldiscussie gaat het over de route langs de Maas. Die moet, volgens hen, prachtig zijn tot ver in België.  We lopen verder naar de camping en duiken de tent in. Lekker slapen en tot morgen.

Donderdag 12 juni 2014

Charleville Mézières naar Sedan. 27 km. Camping municipal de la Prairie. 8,00 Euro.

Vandaag maar een kort fietsdagje, en ook nog eens de verkeerde kant op. 26 km naar het zuiden langs de Maas, naar Sedan, waar een groot middeleeuws kasteel is dat we willen bekijken. 09.30 rijden we weg. Al snel de stad uit, en we zoeken het jaagpad langs de Maas op. Volgens het boekje met goed weer en brede banden te doen en dat klopt. Bij regen zou ik het niemand aanraden, smalle single track, veel stenen en hobbels, moeilijk en zwaar fietsen. Maar wel veel mooier dan de rest, grotendeels rechte weg langs het spoor of vreselijk drukke weg.

Half twaalf bij de camping. 8 euro, de goedkoopste tot nu toe. Simpel, mooi gelegen, prima. We mogen de powerpacks bij de receptie laden, en gaan dan de stad in. Dat valt wat tegen, een drukke, verwaarloosde stad waar het oude deel echt achterstallig onderhoud heeft, sommige straten zijn echt achterbuurtrijp. We nemen een biertje, lopen wat rond, lunchen met een uitgebreide salade en dan is het 14 uur geweest en gaat alles weer open, ook het kasteel. De vesting en het kasteel zijn geweldig. Op de IPhone een audioguide gedownload en het kasteel doorgelopen met veel uitleg.

Daarna nog maar een biertje, en terwijl we eerst bedacht hadden in de stad te gaan eten, besluiten we om boodschappen te doen en op de camping te gaan koken. Entrecote, stuk geitenkaas, champignons, stokbrood, sla, tomaten. Dat werd een prima maaltijd! De buren (Brits) vonden dat ook en kwamen een praatje maken.  Het waait een beetje, maar in het zonnetje ( tot 21.30) is het lekker. Daarna duiken we de tent in, en we slapen weer snel.

Vrijdag 13 juni 2014

Sedan naar Haybes. 84 km. Camping municipal de Moraypre. 7,50 Euro.

Een echte vrijdag de 13e vandaag. Alles zat mee. Nou ja, bijna alles: wind tegen. Mooi weer, prachtige, grotendeels vlakke route langs de Maas. Waar ik dacht dat het me gauw zou vervelen, bleek het toch afwisselend en rustig genoeg om heerlijk ontspannen voort te peddelen, met bij iedere meander weer een uitzicht op een rots, een beboste heuvel, een sluisje, een mooie brug of een van de kleine stadjes aan de Maas. We stoppen regelmatig voor een slok water, een foto, of bij een terras voor iets lekkers.

Na een kleine 80 km in een dorpje een biertje en de boodschappen, en daarna naar de camping. Municipal van Haybes, direct aan de Maas, rustig, en we betalen € 7,50. Zo goedkoop is het nog niet geweest. Als we hebben opgezet komt de beheerster nog vragen of we een tafeltje en 'echte' stoelen willen, dit kan toch niet goed zijn.

Na even zitten met een biertje en een boek kook ik (steak hachee, tomaten, ui en paprika opgebakken met kruiden en stokbrood). Genieten vandaag!

Zaterdag 14 juni 2014

Haybes naar Dinant. 52 km. Camping Syndicat d'Initiatief. 15,00 Euro.

Vandaag stonden we op met nevel en bewolking. Het was ook meteen een stuk frisser. In de eerste uurtjes zelfs wat miezer gehad, maar het mocht geen naam hebben.  Omdat we de overgebleven kilometers goed wilden verdelen en er tussen Huy en Maastricht geen campings op de route zijn, vandaag en morgen korte etappes (zo'n 50-55 km) en maandag, de laatste, nog een flinke van zo'n 70-80 km. Dat betekent dus dat we vandaag al vroeg, half drie, op een camping staan, bij Dinant. Vandaag weer prachtige tocht. Veel rotswanden die hoog boven de rivier uittorenen, mooie vestingen en ruïnes bovenop en diverse grotere en kleine steden. Gelukkig trok de bewolking ook deels weg en hebben we nog lekker in de zon gefietst. Het dal is hier smal en er lopen een rivier, een spoorlijn en twee wegen doorheen, dus echt stil zal het niet worden. Maar deze municipal bij Dinant is wel een mooie, waar het tentenveld direct tegen de rivier aan ligt, zodat je een pracht uitzicht hebt over de rivier en op het stadje en de heuvels aan de overkant. Hier houden we het wel even uit ( als de zon nog even terugkomt tenminste).

Nou, die zon kwam te laat terug, we besloten niet zelf te koken maar naar de stad te fietsen en daar rond te kijken en te eten. Met de kabelbaan naar de citadel, waar we een schitterend uitzicht over de Maas en de stad hadden. Daarna gegeten bij een goed restaurant. Nog even de belangrijkste plaatsen van de uitvinder van de saxofoon (3 x raden) bezocht, en terug naar de camping. Heerlijke dag.

Zondag 15 juni 2014

Dinant naar Huy. 67 km. Camping Mosan. 9,00 Euro.

Vanochtend op tijd op. Weer bewolkt en fris, we reden zelfs weg met onze jasjes aan. Na de boodschappen moesten we de Maas nog over om weer op de route te komen. Bij de eerste sluis lukte dat niet helaas, te smal hekje. Stukje extra terug om de brug te bereiken dus. Langs de Maas waar veel aan het pad wordt gewerkt. Dat is maar goed ook, er zijn stukjes bij die de suggestie wekken dat er een ingenieuze niersteenvergruizer in het wegdek is ingebouwd. Onderweg telefoontje van Mariëtte, voor vaderdag (dat was ik dus totaal vergeten). De route blijft mooi tot in Namen. Daarna een stuk industrie. Gelukkig is het laatste stukje voor Huy weer mooi. Bij Huy eerst een biertje, dan naar de camping. De camping met bijbehorende ruimte blijkt grotendeels aan een groep te zijn verhuurd, er is niemand van de camping aanwezig dus zoeken we zelf maar een plekje. Camping is letterlijk onder de rook van de energiecentrale.

Dan naar de stad om te eten. Morgen weer een dag. Lang, tussen Huy en Maastricht zijn geen campings.

Na terugkomst van het eten (lekker) bleek zich op 'onze' plek nog een kampeerder gevestigd te hebben. Een verdwaalde Australische die zeer basic kamperend Europa doortrekt. Fiets, tent (enkeldaks koepeltje) kleding (rugzak) dat is het. En zonder kaart noord-west Europa door. Duitsland, Nederland, België, en door Frankrijk naar Parijs, waar ze het vliegtuig terug neemt. Ze vond het leuk om te zien dat 'people our age' dat ook nog deden, fietsvakanties.

We zijn gaan slapen, en het was onverwacht snel rustig. Goed geslapen dus.

Maandag 16 juni 2014

Huy naar Eijsden. 80 km. Camping de Oosterdriessen. 15,70 Euro.

Wat een prachtig stuk van België ligt er tussen Huy en de Nederlandse grens! Langs de taalgrens, door landbouwgebied en kleine dorpjes, heuvelachtig maar op het eerste stukje na (bij Huy het Maasdal uit) nergens echt steil. Kronkelende wegen en (fiets)paden, weinig verkeer, ondanks bewolking en tegenwind genoten! Er kwam ons een racefietser achterop die ons gezelschap hield en af en toe een rustiger alternatief van de route wees. Gezellig. Inmiddels zitten we, na een paar miezerbuitjes, bij de tent op de camping bij Eijsden. Straks ergens wat eten, en de campingbar is bij uitzondering open op maandag: Voetbal. Dus kunnen we nog een biertje scoren!

Lekker gegeten, tajine. Bij terugkomst gesprek gehad met man die net met zijn vakantie is begonnen, naar de Middellandse zee. Mooie ervaringsuitwisseling, waarbij zijn ervaring een heel stuk uitgebreider is dan de onze.

Dinsdag 17 juni 2014

Eijsden naar Maastricht, trein en naar huis. 25 fietskilometers. geen track.

Bijna weer thuis. We staan op, bespreken nog een en ander met onze buren, die belangstelling hebben voor de slaapmatjes en het slaapsysteem. Wij hebben geen haast, ontbijten uitgebreid, pakken echt droog in, fietsen buitenom naar Maastricht, drinken nog wat op het Vrijthof, nemen de trein, lunchen met Mariëtte in Den Bosch en dan fiets ik naar huis, terwijl Merina de fiets achterop de auto zet en met Mariëtte naar huis rijdt. Omdat ze nog even langs de garage moeten, ben ik eerder thuis dan zij.

En dan zit deze vakantie er weer op. Genoten, dat fietsen blijven we doen!